Przekop Mierzei Wiślanej. To są X-BLOKI #17

18 listopada 2020 0 przez Adrenaline

Przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja realizowana na wąskim pasie pomiędzy Kątami Rybackimi a Krynicą Morską. Docelowo ma przyspieszyć komunikację pomiędzy akwenami Morza Bałtyckiego i Zalewu Wiślanego. Nad kanałem żeglugowym powstają dwa niezależne obrotowe mosty, które pozwolą na bezkolizyjny ruch drogowy. Na Zalewie Wiślanym usypana zostanie także sztuczna wyspa, która będzie oazą dla licznych gatunków ptaków.

Budowa kanału żeglugowego i przekopu Mierzei Wiślanej jest inwestycją kontrowersyjną, mającą tyle samo zwolenników, co przeciwników. Materiały wideo, które znajdziecie na kanale i stronach Peaceful Adrenaline nie są dowodem poparcia ani sprzeciwu wobec tego przedsięwzięcia. Są dokumentacją prac w filmowym ujęciu. Przekop Mierzei Wiślanej, ze względu na swoją lokalizację i różnorodność krajobrazu oraz technologii jest wdzięcznym tematem. Kamera lubi go niezależnie od tego, czy sam przekop jest palącą potrzebą, czy tylko polityczną manifestacją. Dlatego będę wdzięczny za powstrzymanie się od zabarwionych politycznie komentarzy. W mediach Peaceful Adrenaline polityką się nie zajmowaliśmy, nie zajmujemy i nigdy zajmować nie będziemy.

WIĘCEJ FILMÓW ZNAJDZIECIE NA KANALE YOUTUBE

PRZEKOP MIERZEI WIŚLANEJ (za WIKIPEDIĄ)

Kanał żeglugowy Nowy Świat na Mierzei Wiślanej – realizowany projekt połączenia drogą morską Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską w obrębie terytorium Polski, mający na celu skrócenie, pogłębienie i uproszczenie morskiego szlaku na Bałtyk. Kanał skróci dotychczasową drogę przez Cieśninę Piławską (przez terytorium Rosji) na Morze Bałtyckie o ok. 100 km. Powstaje na obszarze Skowronek w województwie pomorskim.

REKLAMA

Kanał ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi on dostęp do Elbląga statkom morskim o długości 100 metrów, szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4 metrów. Śluza zapewni separację wód zalewu od wód pełnego morza.

Nad kanałem w szlaku drogi wojewódzkiej nr 501 mają być przerzucone dwa mosty zwodzone, których zadaniem jest zapewnienie pojazdom nieprzerwanego połączenia między obydwoma brzegami kanału. Budowie kanału ma towarzyszyć powstanie wyspy refulacyjnej o pow. 181 ha, na planie elipsy o długości osi głównych 1932 m i 1192 m. Wyspa ma mieć wysokość 2–3 m n.p.m. Na wyspę trafi grunt wybrany z Zalewu Wiślanego.

W zorganizowanym przez ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej konkursie na nazwę wyspy wygrało określenie Wyspa Estyjska, pochodząca od dawnej staropruskiej nazwy Zalewu Wiślanego.

Nie zapomnijcie o polubieniu mediów społecznościowych Peaceful Adrenaline:

REKLAMA