IVI i UCD – tak wygląda kokpit przyszłości
7 marca 2012To już nie samochód. To multimedialne centrum pozwalające na przemieszczanie się z jednego punktu do punktu drugiego. Na razie pomysły KIA pozostają w fazie myślenia życzeniowego, ale jednoznacznie wskazują kierunek, w którym podążać będą producenci samochodów w ciągu kilkunastu najbliższych lat.
Na genewskim Salonie Samochodowym Kia pokazuje dwie innowacyjne koncepcje systemów infotainment – IVI (in-vehicle-infotainment) oraz UCD (user-centred driving) przedstawione zostały po raz pierwszy w styczniu 2012 podczas wystawy w Las Vegas, a w Genewie eksponowane są oddzielnie, wyłacznie jako elementy kokpitu w samochodzie.
Ideą koncepcji IVI jest stworzenie centrum mobilnej informacji i rozrywki, obsługującego funkcje nawigacji satelitarnej, reprodukcji muzyki i video, bezprzewodowego ładowania baterii smartfonów i tabletów PC oraz łączności w sieci WiFi. Menu obejmuje pięć podstawowych opcji: nawigacja, multimedia, streaming muzyki, łącze bezprzewodowe (smart device interlock) oraz serwis app store − wybieranych na 10,6-calowym ekranie dotykowym w konsoli centralnej, przyciskami na kierownicy lub komendami głosowymi.
Drugi ekran o przekątnej 11,1 cala służy do wyświetlania wskazań systemu nawigacji ARN (Augmented Reality Navigation), wybieranych przez kierowcę widgetów (prognozy pogody, wiadomości, serwis finansowy) oraz statusu ustawień HVAC (ogrzewania, przewietrzania i klimatyzacji).
System nawigacji ARN wykorzystuje videokamery na zewnątrz pojazdu oraz specjalne aplikacje mobilne i sterowanie komendami głosowymi. Oprócz podawania precyzyjnych wskazówek kierunkowych ARN „nakłada” na wirtualną mapę trasy miejsca zainteresowania (czyli znane z dostępnych dzisiaj systemów POI) oraz informacje dotyczące m.in. warunków jazdy oraz lokalizacje świateł kierujących ruchem drogowym.
Łącze „smart device interlock” pozwala przyłączyć smartfon lub tablet PC do systemu IVI przy pomocy specjalnej aplikacji, a następnie ściągać na posiadane urządzenie informacje dotyczące samochodu (m.in. miejsce zaparkowania – przydatne na podziemnych parkingach supermarketów), wysyłać i odbierać przebieg trasy dojazdu, korzystać z serwisów radia internetowego oraz przeglądać zawartości medialne nie wysiadając z samochodu. Funkcjonalność IVI obejmuje także bezprzewodowe ładowanie baterii smartfonów i tabletów. Po zadokowaniu smartfona/tabletu w samochodzie, system IVI umożliwia dostęp do opcji i aplikacji urządzenia, łącznie z możliwością transferu danych (muzyka, kontakty, dane nawigacyjne).
Druga koncepcja – UCD – ma za zadanie przede wszystkim podniesienie jakości i bezpieczeństwa jazdy. Sterowanie systemem UCD odbywa sie przy pomocy 12,3 calowego ekranu dotykowego LCD o wysokiej rozdzielczości 1280 x 480 pikseli. Projekcja HUD (head-up display) umożliwia wyświetlanie na szybie czołowej najważniejszych dla kierowcy informacji oraz wskazań nawigacji satelitarnej.
Jedną z ważnych funkcji systemu UCD jest monitorowanie twarzy kierowcy, w tym zmian w ruchach oczu, przy pomocy podczerwieni. Pozwala to zapobiegać ewentualnym wypadkom w wyniku zaśnięcia za kierownicą.
Kia przedstawia też monochromatyczny system „Smart Night View”, wspomagający identyfikację zagrożeń na drodze o zmroku. Kolejnym krokiem w tym kierunku jest system Color Night Vision (CNV), obejmujący dwie kamery i źródło podczerwieni (IR) oraz szybki procesor, pozwalający wyświetlać wyraźny obraz drogi na kolorowym ekranie LCD. System CNV potrafi rozpoznawać pieszych w polu widzenia kamery IR, a następnie wyświetla ich sylwetki na ekranie LED i emituje sygnał akustyczny ostrzegający kierowcę.